Om Älvsby folkhögskola

Hem » Om oss

En skola för livet

På Älvsby folkhögskola får både deltagare och personal växa som människor. Vi ger långa och korta kurser både på plats i Älvsbyn och på distans, anordnar läger och kulturarrangemang. Här finns restaurang, internatboende och vandrarhem, med närhet till vacker natur och friluftsliv.

När Älvsby folkhögskola grundades år 1951 sa den dåvarande rektorn att detta är “en livets skola, en skola där man upptäcker vad det är att vara människa”. Detta upptäckande har många fått göra sedan dess. Vår huvudman är Svenska kyrkan i Luleå stift och vi är totalt 33 anställda. Deltagarna som går våra kurser är allt från konfirmander till seniorer, elitidrottare till blivande vårdbiträden. Här får alla plats!

Symbolen som följt oss sedan skolan grundades säger mycket om vilka vi är och vad vi står för. Cirkeln står för gemenskap, något som många kan vittna om är kännetecknande för folkhögskolan och så även i Älvsbyn. Vi behöver varandra för att lära och att växa – vilket också axet står för. Här finns möjlighet att växa som människa, i kunskap och i förståelse. Här får du vara dig själv. Korset visar vårt behov av förlåtelse och upprättelse och att det finns en styrka i svagheten – det finns hopp för brustna själar. Och mitt i allt, hjärtat och kärleken som vi hoppas ska prägla allt vi gör.

På skolområdet finns restaurang, vandrarhem och internat, många lektionssalar och grupprum, konstgalleri, gym och utrymme för umgänge. I kapellet erbjuds morgonböner, gudstjänster och möjlighet till personlig stillhet, ljuständning och bön. Våra lokaler fylls dagligen av människor som får ny kunskap, gemenskap och utmaningar. I möbellinjens snickeri renoveras gamla möbler samtidigt som någon lär sig svensk grammatik i en annan del av skolan och i gymmet är det febril aktivitet. Mångfalden är påtaglig och oavsett var vi möts värnar vi om varje människas berättelse, gåvor och möjligheter.