Information till gymnasieelever

Allt du behöver veta

Information till gymnasieelever

Här finns allt du behöver veta för att din tid på Älvsby folkhögskola ska bli så bra som möjligt.

Restaurang/mat

7.30-8.15 Frukost, måndag-fredag
16.00-16.45 Middag serveras tisdag-torsdag

På måndagar serveras middag i form av matlåda.
Lunch finns att köpa i skolans restaurang vid behov, tisdag-fredag, se veckans meny.

Rum

Rummen vi erbjuder finns i hus som heter Svalan och Ugglan. I Svalan delar du toalett och dusch med en annan person medan i Ugglan finns detta i rummet. Allrum/kök disponeras av husets samtliga boenden, varje ingång för sig.

I rummet finns: säng, sängbord, skrivbord, stol och garderob. TV finns i husets gemensamma utrymmen. Tvättstuga finns att tillgå. Skolan tillhandahåller städutrustning och rengöringsmedel. Wifi ingår.

Träning och gym

I huvudbyggnaden finns gymnastik- och motionshall, gym, omklädningsrum, duschrum samt bastu. Elljusspår, skidspår och bra promenadstigar finns i anslutning till skolan. I bostaden Ugglan fick också dusch- och bastumöjlighet för de som bor på internatet.

Vallning och skidförvaring

All skidutrustning skall förvaras i skidförrådet i Ugglankällaren. Där får varje elev ett skåp att låsa in sin utrustning, tag med ett hänglås. I anslutning till skidförvaringen finns en vallabod.

Parkering

Gästparkeringar finns framför huvudentrén samt på de större parkeringarna. Önskar du hyra motorvärmare kan du kontakta expeditionen. Avgift för motorvärmare oktober-mars är 1000 kr, eller 500 kr per termin.

Alkohol och narkotika

Vi vill ge människor som deltar i våra utbildningar en fristad från alkohol och narkotika. Därför accepteras inget bruk eller innehav av droger inom skolans verksamhet, lokaler eller internat. Läs mer i vårt policydokument

FOLKHÖGSKOLANS ÖPPETTIDER

Måndag-fredag kl 07.30-16.00