Skolans Hållbarhetsplan

Skolan har en särskilt viktig roll, liksom folkbildningen, för att främja ett hållbart samhälle där ingen lämnas utanför. Kunskap, inkludering och demokratisk delaktighet står som gemensamma ledstjärnor. Inte minst ska vi bidra med att nå ut med kunskap om de globala målen och vikten av det arbete och förändring som behöver ske för vår gemensamma framtid. Älvsby Folkhögskola ska bidra och verka för detta. 

Hållbarhetsplan för Älvsby folkhögskola, reviderad 2025

Fastställd av styrelsen 2025-09-09

 

Bakgrund

Det svenska miljöarbetet har en lång historia, med bland annat en miljölagstiftning som grundas i den över 100-åriga allemansrätten. 2015 beslutade FN:s medlemsnationer om nya globala hållbarhetsmål, med sikte mot en hållbar värld till 2030. Målen kallas för Agenda 2030, eller globala målen. Agenda 2030 innefattar 17 globala mål för hållbar utveckling. De globala målen är integrerade i varandra och inkluderar de tre dimensionerna av hållbar utveckling: de ekonomiska, de sociala och de ekologiska.

 

Sveriges regering har som ambition att bli ledande i arbetet med genomförandet av målen;

“För att Sverige även fortsättningsvis ska kunna visa vägen mot en hållbar utveckling måste hela samhället vara delaktigt”.

https://www.regeringen.se/regeringens-politik/globala-malen-och-agenda-2030/globala-mal-for-hallbar-utveckling/

 

Det innebär att alla; företag, offentliga aktörer, föreningar liksom enskilda individer som lever och verkar i Sverige behöver reagera och agera för att tillsammans bidra till att målen uppnås.

Hållbarhetsarbetet vid Älvsby folkhögskola har pågått under ett antal år på olika sätt. Deltagare har drivit en Fairtrade-shop och det har funnits olika mål inom olika enheter men det har ofta handlat om enskilda insatser som drivits av enskilda medarbetare/enskilda arbetslag.

 

Skolan har en särskilt viktig roll, liksom folkbildningen, för att främja ett hållbart samhälle där ingen lämnas utanför. Kunskap, inkludering och demokratisk delaktighet står som gemensamma ledstjärnor. Inte minst ska vi bidra med att nå ut med kunskap om de globala målen och vikten av det arbete och förändring som behöver ske för vår gemensamma framtid. Älvsby folkhögskola ska bidra och verka för detta. 

 

Agenda 2030 har följande globala mål:

  1. Ingen fattigdom
  2. Ingen hunger
  3. Hälsa och välbefinnande
  4. God utbildning för alla
  5. Jämställdhet
  6. Rent vatten och sanitet för alla
  7. Hållbar energi för alla
  8. Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
  9. Hållbar industri, innovationer och infrastruktur
  10. Minskad ojämlikhet
  11. Hållbara städer och samhällen
  12. Hållbar konsumtion och produktion
  13. Bekämpa klimatpåverkan
  14. Hav och marina resurser
  15. Ekosystem och biologisk mångfald
  16. Fredliga och inkluderande samhällen
  17. Genomförande och globalt partnerskap

 

Vi bedömer att alla mål påverkas av vår verksamhet men i olika omfattning och våra insatser kan spela större eller mindre roll för vissa av de globala målen. För att nå de övergripande målen behöver Älvsby folkhögskola genomföra olika aktiviteter eller åtgärder. Varje aktivitet eller åtgärd är kopplad till ett eller flera globala mål.

 

 

Övergripande målsättningar

  • De globala målen ska vägleda hållbarhetsarbetet inom hela Älvsby folkhögskola.
  • Alla medarbetare ska ha kännedom om de globala målen. De globala målen ska synliggöras med syfte att deltagare och besökare får kännedom om vad målen innebär och hur vi tillsammans kan bidra till en bättre värld. Målet ska uppnås varje läsår, från och med läsåret 2021/2022.
  • Älvsby folkhögskola ska minska sin klimatpåverkan kontinuerligt.

 

Målstyrt hållbarhetsarbete

Älvsby folkhögskola påverkar sin omvärld på flera olika sätt i och med att det är en mångsidig verksamhet med allt från folkbildning, restaurang och konferens till internatboende och övrigt boende. De områden som vi särskilt beaktar är:

  • Utbildning
  • Hälsa
  • Social hållbarhet
  • Klimat
  • Ekonomisk hållbarhet

 

Utbildning

Den största delen av verksamheten vid Älvsby folkhögskola är det pedagogiska arbetet i alla våra kurser. En viktig del av de globala målen är att sprida kunskap om hållbar utveckling och Agenda 2030. Utan folkbildningen blir målen svåra att genomföra.

Åtgärd/aktivitet

  • Inkludera och/eller utveckla kursinslag om hållbarhet, miljö, demokrati och globala frågor i våra kurser.
  • Fortsätta ge en eller flera kurser där hållbarhetsfrågor och de globala målen har ett tydligt fokus.
  • Erbjuda fortbildning, inspiration och tillfällen för metodutveckling för all personal för ökad kunskap om hur de globala målen kan integreras i verksamheten.
  • Planera årliga temadagar där de globala målen står i fokus.
  • Vara lyhörda för deltagares önskemål kring undervisning om hållbarhet.

 

Hälsa

Älvsby folkhögskola vill verka för en helhetssyn på hälsa i enlighet med WHO:s intentioner. Där ingår fysisk, psykisk, andlig, existentiell och social hälsa. Vid Älvsby folkhögskola finns ett aktivt arbete med hälsofrämjande åtgärder både för personal och deltagare. Det handlar bl.a. om friskvårdsbidrag och friskvårdstimme för personal. För såväl personal som deltagare ska det finnas möjlighet till gemenskap och tillgång till regelbundna andakter, kapell, gym, utomhusmiljöer och samtalsstöd. Utöver detta anordnas friskvårdsaktiviteter varje termin för såväl deltagare som för personal.

Åtgärd/aktivitet

  • Främja och fördjupa en helhetssyn på hälsa.
  • Uppmuntra att personal och deltagare använder de hälsofrämjande aktiviteter i olika former som erbjuds.
  • Kontinuerligt utvärdera och utveckla de hälsofrämjande aktiviteterna.
  • Ha ett aktivt arbetsmiljöarbete och kontinuerligt utvärdera och revidera de policydokument som finns på skolan gällande hälsa och arbetsmiljö.

 

Social hållbarhet

Älvsby folkhögskola vill verka för social hållbarhet genom en helhetssyn på människan. Vi verkar för jämlikhet, förståelse och respekt. Vi arbetar aktivt för att främja integration och inkludering både inom den egna verksamheten och i lokalsamhället. I det arbetet har vi flera olika dokument och riktlinjer som alla syftar till social hållbarhet, så som likabehandlingsplan, alkohol- och drogpolicy, arbetsmiljöpolicy samt individuella handlingsplaner för deltagare med funktions-nedsättning.

 

 

Åtgärd/aktivitet

  • Verka för en mångfald som främjar integration och inkludering inom verksamheten.
  • Aktivt arbeta för att möten sker över kursgränser, mellan enheter och personal för att öka inkludering.
  • All personal ska få stöd och möjlighet till kontinuerlig kompetensutveckling för att möta de behov som finns hos våra deltagare och i vår verksamhet.
  • Verka för ett levande demokratiarbete gentemot våra deltagare, i form av deltagarinflytande i beslut.
  • Använda demokratiska arbetsformer, föra öppen dialog kring verksamhetsutveckling. Detta är ett förhållningssätt som ska prägla samtliga möten och beslut.
  • Sociala aktiviteter för deltagare som bor i vårt internat.

 

Klimat

Klimatpåverkan sker inom en rad områden. Vi har definierat följande:

 

Energi

Älvsby folkhögskola har sin verksamhet till stora delar i sin egenägda fastighet i Älvsbyn.

Åtgärd/aktivitet

  • I fastigheterna ska det ske en kontinuerlig effektivisering av värmesystem, vatten- och elförbrukning genom smarta val i den dagliga driften.
  • När komponenter inom VVS och elektronik (inklusive belysning) byts ut ska största möjliga hänsyn tas till energieffektivitet, klimatpåverkan och miljöpåverkan.
  • Samtliga elavtal ska ses över och om möjligt tecknas med avtal om 100% förnybar energi (vatten, vind eller sol).
  • Solceller ska fortsatt vara en del av våra energikällor.

 

Transporter

Transporter är ingen kärnverksamhet för Älvsby folkhögskola. Det är dock av vikt att uppmuntra till hållbara transporter och digitala alternativ, dels för personal, dels för deltagare och andra som kommer i kontakt med verksamheten.

Åtgärd/aktivitet

  • När vi byter våra fordon ska vi eftersträva att byta till fordon som använder minst en förnybar energikälla.
  • Ta fram en resepolicy för tjänsteresor, där hållbart resande står i fokus.

 

Konsumtion och avfall

Vid Älvsby folkhögskola kommer en stor del av klimatpåverkan från det vi konsumerar. Därför blir det ett naturligt fokus på inköp och hantering av avfall.

 

Kost

För tillfället drivs vår restaurang av en extern aktör. Vi ska beakta nedanstående vid avtalsskrivning med extern aktör.

Åtgärd/aktivitet

  • Ekologiska och Fairtrade-märkta varor ska öka vid inköp av kaffe, te, socker, bananer och annan frukt.
  • Personalfika och fika som erbjuds till deltagare och besökare ska så långt det är möjligt vara fritt från palmolja.
  • I restaurangen ska all fisk och skaldjur vara minst MSC eller ASC-märkt, helst KRAV-märkt.
  • Restaurangen ska sträva efter att minska inköp av nötkött samt öka andelen svenskt och närproducerat kött.
  • Restaurangen ska arbeta för en ökande andel ekologisk, närproducerad och vegetarisk meny.
  • Älvsby folkhögskola ska följa ovanstående punkter för kost vid personalaktiviteter.

 

Avfall

Åtgärd/aktivitet

  • Fungerande återvinning av samtligt avfall på alla enheter.
  • Restaurangen ska sortera och återvinna matavfall.

 

Städprodukter och engångsartiklar
Åtgärd/aktivitet

  • Toalettpapper, pappershanddukar, tvål, rengöringsmedel, andra städprodukter och soppåsar ska vara märkta med bra miljöval.
  • Engångsartiklar som muggar, tallrikar, bestick och så vidare ska i möjligaste mån undvikas. När det inte går ska produkterna vara tillverkade av förnybar råvara.

 

Skol- och kontorsmaterial

Åtgärd/aktivitet

  • Skol- och kontorsmaterial ska i så stor utsträckning som möjligt vara märkta med Bra miljöval och ha FSC-märkning.
  • Vid samtliga inköp ska ett hållbarhetsfokus finnas med.
  • Sträva efter att minska antal utskrifter/användning av papper.

 

Digitalisering

Åtgärd/aktivitet

  • Ta fram en strategi/plan för hur skolan ska arbeta med digitalisering och inköp av IT och teknikrelaterade produkter. Här ingår en översyn av digital teknik och dess miljöpåverkan.
  • Tekniska produkter ska återbrukas om de är funktionsdugliga för verksamheten och i annat fall lämnas för återvinning.

 

Drift och underhåll

Åtgärd/aktivitet

  • Vid underhåll, reparation, nybyggnation av fastigheter och inredning ska verksamheten sträva efter återbruk och vid inköp välja hållbara, förnybara och miljövänliga material i möjligaste mån.

 

Ekonomisk hållbarhet

Stabil ekonomi är en förutsättning för en långsiktig handlingsfrihet som kan hantera nödvändiga omställningar och investeringar. Hållbarhetsarbetet ska beaktas i budgetar. Vid placering i fonder eller aktier ska de vara etiskt korrekta och hållbara.

 

Uppföljning och revidering

Hållbarhetsarbetet vid Älvsby folkhögskola ska vara ständigt pågående och syfta till att uppfylla de mål och aktiviteter som skolan har åtagit sig att genomföra. Hållbarhetsplanen ska följas upp årligen och revideras vartannat år. Enheter och medarbetare ansvarar för aktiviteter och åtgärder. Rektor ansvarar för uppföljningen av arbetet. Skolans styrelse ansvarar för att målsättningar är aktuella samt att planen revideras.

Frågor?

Om du har frågor om skolans hållbarhetsplan, kontakta din mentor eller lärare.